Hyppää sisältöön

Miten partiolaiset viestivät nuorille?

Kuva: Atte Kesti, Partiolaiset

Partiossa lapset, nuoret ja aikuiset toimivat yhdessä, ja samaa periaatetta noudatetaan myös partion viestinnän ja markkinoinnin toteuttamisessa. Nuoret osaavat puhutella omaa ikäluokkaansa, mutta aikuisten tuki on tärkeässä roolissa.

Partion viestinnässä tärkeässä roolissa ovat vapaaehtoiset, jotka tekevät päivityksiä sosiaaliseen mediaan, kuvaavat videoita ja ottavat valokuvia ja kirjoittavat Partio-lehden juttuja sekä printtilehteen että verkkomediaan. Viestinnän ja markkinoinnin työntekijät toimivat vapaaehtoisten tukena.

Partio-lehti postitetaan neljä kertaa vuodessa kaikkiin partiotalouksiin, joten se on ainoa tapa tavoittaa kaikenikäiset jäsenemme ja heidän perheensä. Verkkomediassa julkaistaan lehden artikkelit ja ekstrasisältöä lehden ilmestymisten välissä. Verkkojutuista saamme myös sisältöä sosiaaliseen mediaan. Jutut ovat kaikkien luettavissa, joten ei-partiolaiset voivat niiden kautta tutustua partioon.

Kouluttautumalla viestijäksi

Kerran vuodessa järjestetään viikonlopun pituinen Young Spokespeople -koulutus, johon osallistuu 15–22-vuotiaita partioviestinnästä kiinnostuneita partiolaisia. Nuoret hakevat koulutukseen ja osallistujia valitaan kaikkialta Suomesta, 2-4/piiri. Suositun koulutuksen tavoitteena on kouluttaa, sitouttaa ja innostaa nuoria tekijöitä partion viestintään ja markkinointiin lippukuntiin eli paikallisyhdistyksii, piireihin ja keskusjärjestöön. Kurssin jälkeen medialähettiläät tekevät partion viestintää, ovat median haastateltavana tai esiintyvät partion edustajana erilaisissa tilaisuuksissa. YSP-toiminnan malli on peräisin Iso-Britanniasta.

Nuoret tavoitetaan monikanavaisesti

Kaksi nuorta hymyilee lehtiöt kädessä.
Kuva: Noora Qvick, Partiolaiset

Haluamme tavoittaa lapset ja nuoret monikanavaisesti. Sosiaalinen media on merkittävä osa partion viestintää ja markkinointia. Olemme läsnä useissa kanavissa ja tunnistamme eri kohderyhmät niissä. Kannustamme myös partiolaisia itse päivittämään sisältöjä someen. Instagramissa hashtagilla #partioscout on jo yli 100 000 päivitystä!

Etsimme jatkuvasti uusia tapoja kertoa partiosta. Vuonna 2019 toteutamme kaupallisessa yhteistyössä partion oman Youtube-sarja Koitoksen. Sarjassa neljä tubettajaa tutustuvat kahdeksan jakson ajan partioon ja testaavat partiossa tarvittavien taitojen osaamista kahden hengen joukkueissa. Toivomme, että Youtube-sarjan avulla yhä useampi lapsi ja nuori tutustuu partioon ja lähtee mukaan toimintaan.

Partiolaisten vinkit nuorten tavoittamiseen

Älä yleistä. Nuoret ovat monta eri kohderyhmää saman sukupolven sisällä.

Visuaalisuus on tärkeintä. Visuaalinen brändi on yhtenäinen ja kuvamateriaali laadukasta.

Uskalla ravistella. Kaikista maailman sisällöistä erottuminen vaatii rohkeutta.

Kuuntele yleisöäsi. Jos aikuiset tekevät sisältöjä nuorille, ole aito, älä yritä esittää nuorta äläkä holhoa.

Diginatiivi ei pelasta someanne. Avain onnistumiseen on pohjimmiltaan laadussa, asiantuntemuksessa ja tavoitteellisuudessa. Nuoret tarvitsevat ammattimaista osaamista tueksi.

Ole valmis kokeilemaan uutta ja epäonnistumaan. Kokeilujen kautta onnistumisiin.

Teksti:

Suomen Partiolaiset ry.
Satu Salo-Jouppila, viestinnästä ja markkinoinnista vastaava hallituksen jäsen
Jaana Hopeakoski, viestintäkoordinaattori
Sonja Parkkinen, Partio-lehden päätoimittaja

Jaa somessa:
Takaisin sivun yläreunaan