Hyppää sisältöön

Kansalaisareenan kannanotto hallitusohjelmaan: Vapaaehtoistoimintaa tulee edistää, koska se lisää koko yhteiskunnan hyvinvointia ja ihmisten vaikuttamismahdollisuuksia

Vapaaehtoistoiminnan edunvalvoja Kansalaisareena vaatii, että vapaaehtoistoiminnan edellytyksiä parannetaan seuraavalla hallitusohjelmakaudella. Vapaaehtoistoiminta on tärkeää, koska se lisää ihmisten ja koko yhteiskunnan hyvinvointia ja vaikuttamismahdollisuuksia sekä kasvattaa keskinäistä luottamusta. Lisäksi voidaan myös laskea, että vapaaehtoistoiminnan arvo on taloudellisesti Suomessa noin 2,5 miljardia euroa.

Kansalaisareena ja 48 suomalaista kansalaisjärjestöä esittävät tulevaan hallitusohjelmaan seuraavia kirjauksia:

1. Päivitetään demokratiapoliittinen selonteko tavoitteena edistää vapaaehtoistoimintaa
  2. Sisällytetään vapaaehtoistyö työttömyysturvan aktiivimalliin
  3. Lisätään vapaaehtoistoiminnassa hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustaminen koulutuksessa

Suomessa kaikki puolueet pitävät avointa ja toimivaa kansalaisyhteiskuntaa yhtenä demokratian perusedellytyksenä. Samaan aikaan hyvinvointiyhteiskunnan palvelut uhataan kuitenkin ulkoistaa kolmannelle sektorille. Tämä uhkaa kansalaisyhteiskunnan autonomisuutta. Demokratiapoliittista selontekoa pitää uudistaa, koska yhteiskunta on muuttunut. Samalla myös vapaaehtoistyön muodot ovat muuttuneet.

Vapaaehtoistyön esteitä ja sääntelyä tulee edelleen purkaa. Sitä ei tule rajoittaa. Vapaaehtoistyöhön ei pidä liittää pakkoja tai sanktioita. Jos työttömyysturvan aktiivimallia ei poisteta, vapaaehtoistyö tulee sisällyttää mukaan yhdeksi aktiivisuutta osoittavaksi toiminnaksi. Vapaaehtoistyö antaa mahdollisuuksia kehittyä; uutta osaamista, kokemusta ja verkostoja. Sen kautta voi päästä osaksi yhteiskuntaa ja parantaa työllistymismahdollisuuksiaan.

Olisi tärkeää keskustella siitä, mihin suuntaan suomalaista kansalaisyhteiskuntaa ja vapaaehtoistoiminnan kenttää halutaan kehittää. Kansalaisareena pitää tärkeänä, että vahvistetaan kansalaisyhteiskunnan toimintaedellytyksiä ja turvataan järjestöjen toiminnan autonomisuus.

Kansalaisareenan ja 48 järjestön hallitusohjelmatavoitteet täällä.

Lue kannanotto ruotsiksi täältä.

Lisätietoja:

Marianne Heikkilä, puheenjohtaja, 050 375 1195, marianne.heikkila@martat.fi