Hyppää sisältöön

Kansalaisareenan syyskokouksen kannanotto: Ilmasto tarvitsee vapaaehtoistoimijoiden laaja-alaisen tuen

Kansalaisareena ry haastaa jäsenyhteisöjään, muita kansalaisjärjestöjä ja vapaaehtoistoiminnan organisaatioita sekä yksittäisiä kansalaisia mukaan ilmastotoimiin Climate Aid -viikolla 18.–24.11.2019. Ilmasto ei odota, vaan se tarvitsee meitä nyt. Aikamme isoimman haasteen äärellä on silti toivoa, etenkin jos se saa meidät toimimaan yhdessä.

Koululaisten ilmastolakko, ihmisten vapaasti järjestäytynyt kansalaistoiminta ja järjestöjen monet toimet ovat merkkejä tästä yhdessä tekemisestä, mutta sitä voi vielä huimasti voimistaa. Esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan järjestöt sekä niiden puoli miljoonaa vapaaehtoista auttavat ihmisiä ilmastoahdistuksen käsittelyssä, luontosuhteen synnyttämisessä ja kestäviin valintoihin ohjaamisessa. Kansalaistoimijoiden kirittämänä suomalainen yhteiskunta on löytänyt ja voi tulevaisuudessakin löytää monia innovatiivisia tapoja, jotka tekevät ilmastotoimista vahvuutemme.

Kansalaisareena kehittää ja edistää vapaata kansalaistoimintaa rakentamalla siltoja perinteisten järjestötoimijoiden ja uusien, itseohjautuvien kansalaistoimijoiden välille. Nyt työn alla oleva Climate Aid on hyvä esimerkki eri toimijoiden – kansalaistoimijoiden, taiteilijoiden ja yritysten – yhteen saattamisesta ja ripeästä toimeen tarttumisesta. Climate Aid -viikko sisältää tiedettä, taidetta, toivoa ja toimintaa huipentuen Climate Aid Finland -konserttiin Musiikkitalolla 23.11.2019. Kampanja-aikana 10.10.–6.12.2019 kerätään lahjoituksia hiilivarastojen kasvattamiseksi puita istuttamalla ja soita ennallistamalla.

Vapaaehtoisyhteisöjen vaikuttamisen mahdollisuuksissa on vielä paljon käyttämätöntä potentiaalia. Eri toimialojen aktivointia ja yhteen tuomista tarvitaan edelleen. Kulttuurin, taiteen, tieteen, liikunnan, kehitysyhteistyön, vapaan sivistystyön sekä opetus- ja koulutussektorin sekä sosiaali- ja terveysalan osaajat voivat kukin tuoda ilmastokysymyksen ratkaisuun oman, tärkeän näkökulmansa.

Haastamme nyt yhteisöjä ja yksilöitä toimimaan:

Yhteisö:

• Järjestä ilmastoaiheinen tapahtuma Climate Aid -viikolla 18.–24.11.2019
  • Ilmoita ympäristö- ja ilmastoaiheisia vapaaehtoistehtäviä Hiiop100.fi-sivustolla
  • Laske Hiilifiksu järjestö -laskurilla yhteisösi hiilijalanjälki ja sitoudu pienentämään sitä

Yksilö:

Lisätietoja: